icon
Přihlášení Akreditace


Novinky Program Návštěvníci Festival Partneři Press Kontakt
MENU ▼

PŘEHLED LETOŠNÍCH CYKLŮ


Fokus | Španělsko

Kat (1963, Luis García Berlanga) Španělský program bude věnován národnímu žánru españolada, který spoluvytvářel obraz Španělska spojený s řadou stereotypů (flamenco, býčí zápasy a další lidové zvyklosti nebo také furianství, pověry či proslulý iberský machismus). Přitom jde o kulturu velmi různorodou, která má často i uvnitř sebe sama odlišné jazykové, kulturní a historické kořeny, takže ji nelze redukovat na několik stereotypních folklórních obrázků. Právě výběr ostatních programových podsekcí pak směřuje k tomu, aby ukázal tuto rozmanitost španělské produkce a zpochybnil naše vlastní, velmi často zkreslené představy, které si o Španělsku vytváříme. Na tématech současné produkce, na hororech nebo v díle Luise G. Berlangy, který patří mezi mezinárodně nejproslulejší španělské tvůrce, budou moci diváci sledovat, jak Španělé reflektují svou národní příslušnost a co si pod tímto slovním spojením představují.

Více k podsekci Současný španělský film najdete zde

Inventura | Retrospektiva: Robert Bresson

Muška (1967, Robert Bresson) Filmy francouzského režiséra Roberta Bressona jsou výjimečné již na první pohled. Nebyl ani tak autorem nového stylu ale „pouhým“ tvůrcem, který vytvořil vzorové dílo, ukazující, v čem spočívá jedinečnost filmového umění. A dějiny kinematografie ukazují, že to není vůbec málo. Proto také nemá pokračovatele, nelze ho zařadit do žádné skupiny, žádného proudu ani směru. Návštěvníci LFŠ budou mít navíc ojedinělou příležitost vidět všechny jeho celovečerní filmy, doplněné o tematické lektorské úvody a další odborný program, který nabídne nikoliv výklad Bressonova díla, ale možnost nahlédnout na jeho filmy z různých pohledů, i skrz autorovy názory. Filmy jako Kapsář, A co dále, Baltazare nebo Peníze jsou jedinečnou ukázkou bressonovského kinematografu, který prošlapává cestu k objevení neznámé planety. Skutečně umělecký film totiž není dokonale fungující stroj, který lze rozebrat a vysvětlit, ale jeho krása spočívá v tom nevyslovitelném, co vyzařuje.

Inventura | Filmová čítanka: Screwballové komedie

Leopardí žena (1938, Howard Hawks) V čase hospodářské krize, v období tuhé cenzury a ve světě dominantního mužského elementu se zrodil žánr, který všechny známky svého původu obrací naruby. Hollywood první poloviny 30. let přinesl – slovy Andrého Bazina – sexuální komedii bez sexu, charakterizovanou výstředně bláznivými zápletkami, dominantními ženskými postavami a výraznými sociálními akcenty. Běžně užívaný výraz „bláznivá komedie“ je proto žalostně nedostatečnou charakteristikou snímků typu Stalo se jedné noci, Leopardní žena či Příběh z Philadelphie, v nichž nejen dobové publikum okouzlovali hvězdy typu Caryho Granta, Katharine Hepburnové, Carole Lombardové či Clarka Gablea. Souboj pohlaví, kulometné dialogy, výstřední zápletky i věčné téma manželství – to je screwball.

Inventura | Film a živá hudba: Divy němého filmu

Blázen to byl (1915, Frank Powell) Byly nejen půvabné a talentované, ale vnášely na plátna fascinující ženské typy, které diváky omamovaly svou divokostí, nebezpečností a tajemstvím. Doba počátků kinematografie zrodila ženy vamp, femme fatales či s postupujícími proměnami ve 20. letech i tzv. flappers, dámy samostatné, emancipované a popírající panující dobové společenské normy. Za doprovodu živé hudby vám Letní filmová škola představí ty nejslavnější z jejich představitelek: Thedu Baru, Pinu Menichelli, Astu Nielsenovou, Allu Nazimovu, Polu Negri či Gretu Garbo.

Podrobné informace o hudebních doprovodech k němým snímkům najdete zde.


Inventura | Půlnoční delikatesy: Španělský horor

Blázen to byl (1915, Frank Powell) Půlnoční program Letní filmové školy 2014 bude partyzánsky zbrojit proti oficiální sekci Fokus: Španělsko, v čele s jejími españoladas: populárním filmům vytvářejících hrdý národní sebeobraz šarmantních donchuanů, prosluněného flamenca a býčích zápasů. Pečlivě vybraná díla nejvyšší jakosti mytizující obraz pečlivě zprzní a uvedou Španělsko tematicky i esteticky na pravou míru. Toužebnými choutkami na Kanibalský sex (Jesús Franco, 1980), galantním chováním nemrtvých templářů (Útok slepých mrtvol, Amando de Ossorio, 1973) anebo zálibou hispánských ratolestí ve hraní piñatas s mrtvolami dospělých (Kdo by se odvážil zabít dítě?, Narciso Ibáñez Serrador, 1976). Kastaněty budou letos v nočním čase prostě klapat v rytmu španělského hororu.

Spektrum | Současný britský sociální film

Sobecký obr (2013, Clio Barnard)Britský žánr par excellence, jenž je bytostně spjatý s britskou kulturní, sociální i politickou tradicí a jenž je v historii filmu poprvé definován během 60. let minulého století prostřednictvím tzv. britského sociálního realismu („Kitchen Sink Realism“). Sekce prezentovaná na LFŠ představí divákům současné formy britského sociálního filmu v podobě tvorby autorů různých generací a v podobě odlišných autorských vztahů k dlouholeté realistické tradici.

Spektrum | Porn-art

Q (2011, Laurent Bouhnik)Mezi filmy uváděnými na velkých světových festivalech i filmy objevujícími se v české kinodistribuci se stále častěji ocitají díla obsahující prvky hardcore erotiky a porna (především nesimulované sexuální techniky). Cílem této sekce je popsat vývoj pronikání těchto elementů do současného uměleckého filmu, zevrubně analyzovat způsob natáčení a následného zobrazování hardcore erotických scén, představit různorodost žánrů a teritorií a v neposlední řadě dát prostor menšinovým sexuálním praktikám.

Visegrádský horizont | Češi v zahraničí: Alexander Hackenschmied

Bezúčelná procházka (1930, Alexander Hackenschmied) Letní filmová škola splácí dluh mimořádné osobnosti českého filmu, která svým typicky neokázalým způsobem dokázala ovlivnit film jak v Čechách, tak po odchodu z vlasti i ve Spojených státech. Hackenschmied byl ve 30. letech nejen jedním z režisérů Baťových ateliérů, fotografem, novinářem a spolupracovníkem např. Gustava Machatého či Elmara Klose, ale také, a to především, jednou z klíčových osobností českého avantgardního filmu (nejen jako režisér, ale i propagátor a organizátor). Avantgardnímu filmu se věnoval i ve Spojených státech, kam odešel v roce 1938, a to zejména ve spolupráci s tanečnicí a choreografkou Mayou Deren. Tematický záběr (nyní už) Hammidovy činnosti v USA byl ale daleko širší - za zmínku stojí zejména jeho pionýrský přínos formátu IMAX.

Visegrádský horizont | Téma: Visegrádská scifi

Sexmise (1984, Juliusz Machulski) Řada skvělých autorů (Stanislav Lem, Janusz Zajdel, Karel Čapek, Josef Nesvadba...), řada skvělých filmařů (Karel Zeman, Andrzej Wajda, Bence Fliegauf, Juliusz Machulski...) a umělecký žánr, který socialismu sice nebyl vlastní, ale který režim překvapivě toleroval a který v mnoha ohledech snese světové srovnání. Spekulativní technologie, neznámé formy života, alternativní historie, tajemství vesmíru, budoucnost... aneb To nejlepší z žánru vědeckofantastického filmu Polska, České republiky a Maďarska (na Slovensku v daném směru vznikly jen filmy pro děti).

Visegrádský horizont | Talent: Zuzana Piussi

Zuzana Piussi Pro někoho je rebelkou, pro jiné nejkontroverznější slovenskou filmařkou současnosti, pro další "jenom" zatraceně dobrou dokumentaristkou. Je pravda, že Zuzana Piussi, absolventka bratislavské VŠMU, si vybírá témata pro společnost vyloženě citlivá a někdy až bolavá a nebojí se do nich jít se vší vervou a nekompromisností. Věnuje se nejen problémům slovenské justice (Nemoc třetí moci), slovenských národovců (Křehká identita) a slovenských voleb (Od Fica do Fica), ale i postavení gayů ve společnosti (Andělé pláčí) či stavu slovenské kultury (Bezbožná krajina).

Visegrádský horizont | Novinky Visegrádu

Pojedeme k moři (2014, Jiří Mádl) Výběr toho nejlepšího, co se urodilo na kinematografických polích zemí Visegrádu. Těšit se můžete například na polskou filmovou událost roku, snímek Ida, který netypickým způsobem zpracovává kontroverzní téma - osudy polských Židů po skončení 2. světové války. České nabídce dominují předpremiérová uvedení nových dílů televizního cyklu České století, v nichž se tvůrci tentokrát zaměřili na události let 1968, 1976, 1989 a 1992. Maďarský snímek Bouřlivá země nám ukáže život gay fotbalisty, slovenský Kandidát zase zákulisí prezidentské kampaně.

Visegrádský horizont | Studentské filmy

Frank (2014, Lenny Abrahamson)Stalo se vítanou tradicí uvádět v rámci programu Letní filmové školy studentské filmy, které reprezentují prestižní filmové školy v Česku a na Slovensku. Opět je možné se těšit na snímky z pražské FAMU, písecké FAMO, zlínské UTB a bratislavské VŠMU. V pěti blocích bude představeno více než dvacet pět krátkých filmů, jež by měly být uvedeny samotnými tvůrci.

AČFK uvádí

Frank (2014, Lenny Abrahamson)Asociace českých filmových klubů nejen pořádá Letní filmovou školu, ale věnuje se i kinodistribuci, do níž přispívá jak uváděním současných artových snímků, tak dlouhodobým Projektem 100, v němž vrací na filmová plátna klasická díla české i světové kinematografie v restaurované a digitalizované podobě. Sekce AČFK uvádí připomene jak distribuční činnost Asociace uplynulých měsíců, tak představí v předpremiéře novinky, které chystáme pro podzimní měsíce.

Zvláštní uvedení

LFŠ v této sekci připomene nejen výrazná filmová i společenská výročí, ale zvláštní pozornost bude věnovat filmové tvorbě Dejvického divadla a jeho uměleckého šéfa Miroslava Krobota.

Letní kino | Oldřich Lipský - mistr české filmové komedie a parodie

Limonádový Joe aneb Koňská opera (1964, Oldřich Lipský)"Nosil tvídové sako a spíš než na filmového režiséra vypadal na spolehlivého pracovníka pojišťovny," vzpomíná Zdeněk Svěrák na legendárního českého režiséra Oldřicha Lipského, od jehož narození letos uplyne už 90 let. Byl to ostatně právě Lipský, kdo dal dvojici Smoljak + Svěrák první příležitost před filmovou kamerou. "Filmování, přesněji řečeno natáčení komedií pro něho bylo životní potřebou," pokračuje Svěrák a Lipského skvostná filmografie mu dává za pravdu: Limonádový Joe aneb Koňská opera, Jáchyme, hoď ho do stroje, Happy end, Adéla ještě nevečeřela, "Marečku, podejte mi pero!", Ať žijí duchové!...

KONCEPT PROGRAMOVÝCH CYKLŮ


Letní filmová škola byla od počátku vnímána jako netradiční typ festivalu, jehož páteř netvoří soutěžní sekce a červené koberce, jako je tomu na jiných festivalech. Rozmanité tendence, programové směřování a ambice vedly k jasnému důrazu na konkrétní téma, které dominovalo jednotlivým ročníkům. Vývoj LFŠ od roku 2008 směřuje k jasnějšímu rozdělení programu, zdůraznění linií a motivací výběru cyklů a filmů.
Zobrazit více...

Programový koncept LFŠ počítá se šesti každoročně se opakujícími sekcemi:

Fokus – hlubší pohled do historie, vývoje a tendencí konkrétní národní kinematografie (jednotlivé cykly představují osobnosti, témata a tendence typické pro tuto kinematografii).

Spektrum – představuje aktuální osobnosti či témata ve světové kinematografii, měnící tvář současného filmu a upozorňující na závažné skutečnosti dnešní společnosti.

Inventura – specifikum Letní filmové školy představuje archivní a klasické snímky v podobě retrospektiv či kapitol z filmové historie; Mottem sekce je „Z archívů zpět na plátna kin!“

Visegradský horizont – kinematografický průnik čtyř zemí bývalé visegradské čtyřky upozorňuje na legendy i talenty národních kinematografií a společné téma, nezapomínáme na zhodnocení uplynulé sezóny všech čtyř zemí.

AČFK uvádí
– AČFK jako pořadatel LFŠ má své nezastupitelné místo na českém distribučním trhu a „filmovka" je výjimečným prostorem repríz, premiér a předpremiér filmů uváděných do české distribuce (za účasti hostů).

Zvláštní uvedení
– sekce je prostorem pro speciální typy projekcí mimo formát ostatních cyklů.
Zobrazit méně...


POŘADATEL


HLAVNÍ PARTNEŘI


FOTOGALERIE


Znělka


POČASÍ ZÍTRA


Pátek - 20.10.2017
minimum
maximum
9°C
17°C
Počasí Meteocentrum

Novinky Program Denní program Přehled cyklů Doprovodné akce Odborný program Summer Film Camp Kaktus Hosté Návštěvníci Než vyrazíte Registrace Ubytování Promítací místa Festival O festivalu Vizuální styl LFŠ Historie Ohlasy hostů Fotogalerie Zprávy z LFŠ Soutěž LFŠ v obrazech Archiv Press Press akreditace Ke stažení Ohlasy v médiích Partneři Záštity Mediální partneři Finanční podpora Spolupráce Kontakt


Všechna práva vyhrazena / © 2013 Asociace českých filmových klubů / realizace nextWEB / admin